
کتاب قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور
خلاصه: اولین آیین نامه که به طور مشخص در مورد تبلیغات بازرگانی در ایران به تصویب رسید، آیین نامه " تنظیم امور اعلانات" مصوب 23 فروردین 1348 است.
دومین آیین نامه که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با عنوان "آیین نامه امور تبلیغات و کانون آگهی" بود که در شهریور ماه 1354 به تصویب هیات وزیران وقت رسید.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین و تنها مقرراتی که برای آگهی های تجاری و کانون های تبلیغاتی به تصویب رسید "آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های تبلیغاتی " است که در 27 اسفند ماه 1358 توسط شورای انقلاب با 21 ماده به تصویب رسید.
کتاب حاضر نسخه جدید قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور محسوب می شود .آخرین مقررات و ضوابط موجود در حوزه تبلیغات و انتشار آگهی را در اختیار افراد شاغل در کانون های تبلیغاتی و رسانه ها قرار می دهد.
ناشر: دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
تهیه و تنظیم: ایرج قره داغی
مسئول اجرا: مسعود اسعدی
شمارگان: 5000 نسخه
قیمت: 3000 ریال
نوبت چاپ: 1385
نشانی: تهران، خیابان فاطمی غربی، خیابان شهید اعتماد زاده، روبروی بیمارستان 501 ارتش، ساختمان 121، دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی، دفتر تبلیغات تبلیغات و اطلاعرسانی
تلفن: 88012674 - 88004184
پیشگفتار
اطلاع رسانی و شفاف سازی حیطه عملکرد سازمانها و مؤسسات، پیش نیاز هر حرکت بنیادی و اصولی است. بنابراین فعالیت در هر زمینهای پس از آموختن شیوه و فنون عملی و اجرایی آن، نیازمند آگاهی داشتن و فهیم بودن نسبت به قوانین و مقررات جامعه و قلمرویی است که قرار است طرحها و اندیشهها در آن جامعه به منصه ظهور برسد. از آنجا که تبلیغات یکی از عرصههایی است که فکر و اندیشهای در آن به مرحله اجرا در میآید، در نتیجه قبل از هر اقدامی، آشنایی با قوانین و مقررات تبلیغاتی و احاطه بر آن ضروری است. این امر حداقل از دو جنبه قابل اهمیت فراوان است: اول اینکه موجب حفظ حرمتها و مرزهای قانونی و اخلاقی جامعه میشود و دوم اینکه مانع از ایجاد خسارت به اندیشه ورزان، طراحان، مجریان و افراد جامعه میگردد. بر این اساس دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی به منظور تنویر افکار عمومی و سهولت در دسترسی به ضوابط و مقررات مربوطه توسط دستاندرکاران این حرفه، سفارش دهندگان آگهی و انتشار دهندگان آن، تلاش کرده است قوانین و مقررات موجود در کشور را با عنوان کتابچة قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور گردآوری و تقدیم کند.
آنچه در این مجموعه گردآوری شده است قوانین، مقررات و دستورالعملهایی است که تا انتشار کتابچة حاضر به تصویب رسیده و ابلاغ شده است.
فهرست مطالب
فصل یک: بخشهایی از قانون اساسی در ارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر قوانین و مقررات پیرامون تبلیغات
- اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درارتباط با وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- بخشهایی از قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی
- ماده 19 قانون مطبوعات
فصل 2: دستورالعملهای مصوب کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
- دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) و مواد 10، 11، 12، 13، 14 و 15 آییننامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی
- دستورالعمل ایجاد شعبه و نمایندگی برای کانونهای تبلیغاتی
- مصوبات جلسه بیستم در خصوص مقررات مربوط به منع انتشار آگهیهایی که در آن از مردم برای شرکت در قرعهکشی درخواست وجه میشود.
- دستورالعمل اجرایی قانون منع بکارگیری اسامی، عناوین و اصلاحات بیگانه
- دستور العمل اجرایی نحوه صدور و انتشار برگههای تبلیغاتی یا آگهینامه توسط کانونهای آگهی و تبلیغاتی
- مصوبه جلسه سی و سوم در خصوص نحوه رعایت تناسب نوشتاری حروف غیرفارسی در تبلیغات کالاهایی که ضرورت استفاده حروف و نشانههای بیگانه وجود دارد
فصل 3: قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی، فرهنگی و هنری
- قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده اند
- آیین نامه اجرایی تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده اند
- حکم شعبه 221 دادگاه عمومی تهران مبنی بر منع تبلیغ موسسات آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی فاقد مجوز
- مصوبه جلسات 483 و 513 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزشگاههای آزاد علمی
- مصوبه جلسه 477 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزشگاههای آزاد هنری
- آیین نامه اجرایی ضوابط برگزاری مسابقات دینی، فرهنگی و هنری مصوب جلسه 374 شورای عالی انقلاب فرهنگی
فصل 4: قوانین و مقررات مربوط به قانون منع بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
- قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
- آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
- دستورالعمل اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب جلسه پانزدهم کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور
فصل 5: قوانین و مقررات مربوط به نحوه درج آگهیهای مربوط به مسکن و زمین
- قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن
- آیین نامه اجرایی قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن
- لایحه قانونی حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی
- آیین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران واحدهای مسکونی
- اصلاحیه دستورالعمل موضوع ماده 8 آیین نامه اجرایی قانون حمایت از پیش خریداران مسکن
فصل 6: قوانین و مقررات مربوط به تبلیغ دستگاه فلزیاب
- قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری ، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب
- آیین نامه اجرایی قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب
فصل 7: برخی قوانین و مقررات مربوط به تجارت الکترونیکی
فصل 8: نگاهی به قانون نظام صنفی کشور
- ماده 69 قانون نظام صنفی کشور در خصوص مممنوعیت پیش فروش کالا از طریقه قرعه کشی
فصل 9: دستورالعمل نحوه پذیرش آگهیهای بازرگانی در سازمان صدا و سیما
فصل 10: مقررات تبلیغاتی مربوط به امور پزشکی و بهداشتی
- مقررات و ضوابط مربوط به فرم نسخه، تابلو و نحوه تبلیغات و تاسیس مطب یا محل کار اعضای سازمان نظام پزشکی
- آییننامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگارو سایر مواد دخانی در اماکن عمومی
- آیین نامه نحوه معرفی محصولات دارویی به جامعه پزشکی
- آیین نامه هیات وزیران در خصوص نحوه تبلیغ محصولات غذایی
- دستورالعمل نحوه تبلیغ و آگهیهای دارویی و مواد خوراکی، آشامیدنی، بهداشتی و امور پزشکی
فصل 11: مقررات متفرقه مرتبط با امور تبلیغات
- نحوه درج حروف و نشانه روی البسه
- قانون مربوط به تبلیغ کالاهای مشمول استاندارد اجباری
- دستورالعمل نحوه فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی عرضه کننده کالا و خدمات خارجی در کشور
ضمایم: راهنمای درخواست اخذ مجوز تاسیس کانون آگهی و تبلیغاتی
شمارههای تلفن ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها