محمد خدادی
معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با
تأکید بر اینکه پدیده ی قاچاق، مفهومی بین المللی و گسترده است و به واسطه ی گستره
اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در تمام سطوح جامعه تأثیرگذاری دارد، گفت: افکار عمومی و سهم و
نقش آحاد جامعه در موضوع مقابلهی فرهنگی با قاچاق، مسأله ی پراهمیتی است که باید
بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی جریان سازی رسانه ای و استفاده از روش های تبیینی و اقناعی را برای تنویر
افکار عمومی موثر دانست و اظهار داشت: اطلاعات موثر و موثق که امکان قضاوت و
مقایسه را نسبت به مفهوم قاچاق و اثرات مخرب آن در وجوه مختلف افزایش دهد و به
سادگی، زمینه ی درک و فهم مخاطب را فراهم نماید، باید توسط کمیته ی فرهنگ و رسانه
تولید شده و در اختیار عموم قرار گیرد.
عبداله هندیانی رییس کارگروه فرهنگی و اجتماعی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق
کالا و ارز نیز در این نشست با اشاره به برگزاری گردهمایی ارایه نیازهای فناورانه
در پیشگیری و مبارزه با قاچاق گفت: این گردهمایی 3 روزه با همکاری صندوق نوآوری و
شکوفایی ریاست جمهوری، شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نوآور و دستگاه ها و سازمان
های عضو ستاد با هدف گسترش مشارکت های مردمی در پیشگیری و مقابله با قاچاق در
پانزده محور و موضوع برگزار خواهد شد.
در پایان نشست، اعضای کمیته در مورد ضرورت انجام و بهره گیری از نتایج پیمایش
ها و تحقیقات میدانی بررسی وضعیت نگرش و رفتار افراد جامعه نسبت به پدیده قاچاق،
رویکردشناسی افکار عمومی و تهیه آمار و اطلاعات دقیق برای تولید محتوای متناسب با
نیاز مخاطب بحث و تبادل نظر کردند.
منبع: دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی