اخبار

قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور

قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور

 ناشر: دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی، ‌ وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌

 با نظارت: دکتر محمد حیدری
بازنگری، تدوین و تنظیم: مسعود اسعدی
شمارگان‌: 3000 نسخه‌
سال چاپ‌: 1396
حروف‌چینی و صفحه‌آرایی: شهین زمانی 
طراح جلد: علی ناظمی (نقطه هنر)
نشانی‌: تهران‌، خیابان فاطمی غربی، خیابان شهید اعتماد زاده، روبروی بیمارستان 501 ارتش، پلاک 35، دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی، اداره کانون‌های آگهی و تبلیغات بازرگانی‌ ‌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
تلفن‌: 88012674 - 88004184

وب‌گاه: ad.farhang.gov.ir

لیتوگرافی، چاپ و صحافی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات

اطلاع‌ رسانی‌ و شفاف‌ سازی‌ حیطه‌ عملکرد سازمان‌ها و مؤسسات‌، پیش‌ نیاز هر حرکت‌ بنیادی‌ و اصولی‌ است‌. بنابراین‌ فعالیت‌ در هر زمینه‌ای‌ پس‌ از آموختن‌ شیوه‌ و فنون‌ عملی‌ و اجرایی‌ آن‌، نیازمند آگاهی‌ داشتن‌ و فهیم‌ بودن‌ نسبت‌ به‌ قوانین‌ و مقررات‌ جامعه‌ و قلمرویی‌ است‌ که‌ قرار است‌ طرح‌ها و اندیشه‌ها در آن‌ جامعه‌ به‌ منصه‌ ظهور برسد. از آنجا که‌ تبلیغات‌ یکی‌ از عرصه‌هایی‌ است‌ که‌ فکر و اندیشه‌ای‌ در آن‌ به‌ مرحله‌ اجرا در می‌آید، در نتیجه‌ قبل‌ از هر اقدامی‌، آشنایی‌ با قوانین‌ و مقررات‌ تبلیغاتی‌ و احاطه‌ بر آن‌ ضروری‌ است‌. این‌ امر حداقل‌ از دو جنبه‌ قابل‌ اهمیت‌ فراوان‌ است‌: اول‌ اینکه‌ موجب‌ حفظ‌ حرمت‌ها و مرزهای‌ قانونی‌ و اخلاقی‌ جامعه‌ می‌شود و دوم‌ اینکه‌ مانع‌ از ایجاد خسارت‌ به‌ اندیشه‌ ورزان‌، طراحان‌، مجریان‌ و افراد جامعه‌ می‌گردد. بر این‌ اساس‌ دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی به‌ منظور تنویر افکار عمومی‌ و سهولت‌ در دسترسی‌ به‌ ضوابط‌ و مقررات‌ مربوطه‌ توسط‌ دست‌اندرکاران‌ این‌ حرفه‌، سفارش‌ دهندگان‌ آگهی‌ و انتشار دهندگان‌ آن‌، تلاش‌ کرده‌ است‌ قوانین‌ و مقررات‌ موجود در کشور را با عنوان‌ کتابچة‌ قوانین‌ و مقررات‌ تبلیغاتی‌ کشور گردآوری‌ و تقدیم‌ کند.

فهرست کتاب چنین است : 
مقدمه
فصل‌ 1
قوانین اختیارات و تکالیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر قوانین و مقررات پیرامون تبلیغات

- قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی
- ماده 19 قانون مطبوعات

فصل‌ 2
دستورالعمل‌های مصوب کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور
- شرایط و مقررات ایجاد نمایندگی و
شعب کانون‌های آگهی و تبلیغاتی مصوب جلسات 16 و 17 

دستورالعمل نحوه انتشار آگهی‌نامه مصوب جلسه 64
دستورالعمل نحوه استفاده از تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات مصوبه جلسه هفتاد وپنجم
دستورالعمل اجرایی تبلیغات محیطی مصوبه جلسه 84 کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور
دستورالعمل نحوه فعالیت تبلیغاتی در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی


فصل‌ 3
قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی، فرهنگی و هنری
- قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده اند
- آیین نامه اجرایی تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده اند
- حکم شعبه 221 دادگاه عمومی تهران مبنی بر منع تبلیغ موسسات آموزشی، تحقیقاتی و فرهنگی فاقد مجوز
- مصوبه جلسات 483 و 513 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزشگاههای آزاد علمی
- مصوبه جلسه 477 شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص آموزشگاههای آزاد هنری
- آیین نامه اجرایی ضوابط برگزاری مسابقات دینی، فرهنگی و هنری مصوب جلسه 374 شورای عالی انقلاب فرهنگی

فصل‌ 4
قوانین و مقررات مربوط به قانون منع بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
- قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
- آیین نامه اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه
- دستورالعمل اجرایی قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب جلسه 15 کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور

تصویب‌نامه عدم صدور مجوز برای نام خارجی و لاتین مغازه‌ها و فروشگاه‌ها

سیاست‌ نام‌گذاری خیابان‌ها و اماکن عمومی و مؤسسات مصوب جلسه 179 شورای عالی انقلاب فرهنگی    

فصل‌ 5
قوانین و مقررات مربوط به پیش‌فروش ساختمان  (تبلیغات ساختمان)
قانون پیش‌فروش ساختمان 
آیین‌نامه اجرایی قانون پیش‌فروش ساختمان   
دستورالعمل صدور مجوز انتشار آگهی پیش‌فروش ساختمان

فصل‌ 6
قوانین و مقررات مربوط به تبلیغ دستگاه فلزیاب
- قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری ، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب
- آیین نامه اجرایی قانون ضرورت اخذ مجوز برای ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از دستگاه فلزیاب

فصل‌ 7

 موضوع تبلیغات خلاف واقع در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان 

آیین‌نامه اجرایی ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان  

فصل‌ 8

مجموعه قوانین و ضوابط مربوط به تبلیغات محیطی

- سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب جلسه 198 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی 

 - بخشی از دستورالعمل تبلیغات محیطی کالا و خدمات مصوب جلسه 571 شورای فرهنگ عمومی  

- ماده واحده ممنوعیت تبلیغ سفرهای خارجی مصوب جلسه 575 شورای فرهنگ عمومی             

فصل‌ 9
مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی 

فصل‌ 10
مجموعه ضوابط و مقررات مربوط به تبلیغات امور پزشکی و بهداشتی
-
قانون تشکل سازمان نظام پزشکی

دستورالعمل نحوه تبلیغ و آگهی‌های دارویی و مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و امور پزشکی

- قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

- منع تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت در قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور

- قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های ارتباطِ ‌جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی


فصل‌ 11
مقررات متفرقه مرتبط با تبلیغات
آیین‌نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور موضوع بند ت ماده ۱۴ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران‌  

- برخی قوانین و مقررات مربوط به تجارت الکترونیکی

- قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد

- ماده 7 قانون نظام صنفی کشور (مربوط به تبلیغات اصناف)    

- دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان، توزیع‌کنندگان، دفاتر و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده کالاهای سرمایه‌ای در ایران

- قانون و آئین‌نامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات موضوع ماده ۸ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور

- ضوابط تبلیغات درناوگان حمل و نقل عمومی کشور

- دستورالعمل و ضوابط صدور مجوز انتشار سررسید (سالنامه) و تقویم (گاه شمار)


ضمایم
راهنمای درخواست اخذ مجوز تاسیس کانون آگهی و تبلیغاتی

شماره تلفن ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها

 
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید