اخبار

برتری‌های تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی

دوران کرونا را باید نقطه عطفی در تغییر ذائقه مردم نسبت به محتوای ویدیویی آنلاین دانست. تولیدات تلویزیونی و رادیویی برای چنین روزهایی کفایت نداشت و از سوی دیگر، طیف گسترده محتواهای ویدیویی آنلاین به دلیل سرعت در تهیه و انتشار توانستند از تلویزیون پیشی بگیرند. برندها و کسب و کارهای مختلف در چنین شرایطی خواسته و ناخواسته به سوی تبلیغات آنلاین متمایل شدند که در این گفت‌گو؛ تفاوت بین تبلیغات آنلاین و تلویزیونیِ کسب و کارها را با فهیمه عکاف‌زاده مدیر بازرگانی یکی از برندهای غذایی و علیرضا اعتضادی مدیر توسعه کسب و کار بخش ویدیویی یکی از تولیدکنندگان برنامه های نرم افزاری به عنوان فعالان حوزه تبلیغات آنلاین به بررسی گذاشته شده است.

برتری‌های تبلیغات آنلاین

عکاف‌زاده

امروزه با توجه به تغییر نیازها و خواسته‌های مشتری نحوه تولید و بازاریابی کالاها متفاوت شده و در حال تغییر است. تعداد افرادی که مخاطب تلویزیون هستند روز به رو بنا به تغییر فرهنگ، نیاز و مشغله‌های افراد سیر نزولی دارد و این مدل تبلیغاتی در کل دنیا نیز در حال منسوخ شدن است. از طرفی علاوه بر این موضوع که تعداد بازدیدکننده‌های تلویزیونی در ایران کم است، حتی مخاطبانی که تلویزیون تماشا می‌کنند بنا به شرایط نسبت به آن بی‌اعتماد هستند. با این اوصاف هزینه در تبلیغات تلویزیونی اشتباه است و پاسخگوی نیازهای فعلی نیست.

اعتضادی

گستردگی محتوای سرویس‌های ویدیویی مولفه‌ای است که مخاطبان صدا و تصویر بر اساس آن می‌توانند محتوای مدنظر خود را در بازه‌های زمانی انتخابی روی موبایل استفاده کنند. گرچه نوع و تنوع محتوا در گستره تبلیغات آنلاین با تلویزیون و رادیو متفاوت است اما میلیون ها کاربر امکان دسترسی به بخش ویدیو را خواهند داشت و روزانه نیز تعداد بیشتری به کاربران فعال بخش ویدیو تبدیل می‌شوند.

عکاف‌زاده

از سوی دیگر، علت این که برندها در حال ترکیب قیف‌های بازاریابی خود هستند و به عرصه‌هایی چون تبلیغات آنلاین ویدیویی وارد شده‌اند، این است که قشری که نسبت به تلویزیون بی اعتمادندف اینترنت را بیشتر قبول دارند و برای رفع نیازهای خود به آن مراجعه می‌کنند. امروز بیشتر تبلیغات دهان به دهان موثر است و افراد بنا به اعتمادی که به هم دارند، مسائل مختلف را با هم به اشتراک گذاشته و تبلیغات را برای هم ارسال می‌کنند. درنتیجه تبلیغات آنلاین بیشتر می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای شرکت‌ها برای رسیدن به مشتری هدف باشد.

اعتضادی

 تعداد کسانی که تبلیغات آنلاین را جایگزین تبلیغات سنتی می‌کنند رو به افزایش است و با وجود این‌که بودجه اصلی تبلیغات برندها هم‌چنان به تبلیغات سنتی اختصاص داده می‌شود اما سهم بازار تبلیغات آنلاین با ایجاد اعتماد در طول زمان افزایش می‌یابد.

در این میان، تنها سرویس AVOD شباهت هایی با صدا و سیما دارد. مخاطبان به جای پرداخت اشتراک یا هزینه؛ با دیدن تبلیغات می‌توانند رایگان فیلم، سریال و انیمیشن‌های پر مخاطب و به روز تماشا کنند با این تفاوت که می‌توانند زمان تماشا و نوع محتوا را خودشان انتخاب کنند و روی گوشی‌های شخصی در هر زمان و مکانی به محتوای دلخواه دسترسی داشته باشند.

عکاف‌زاده

شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها در قبال تبلیغات، هزینه کمتری دریافت می‌کنند. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند بدون محدودیت در زمان، تبلیغات خود در قالب ویدیو یا پوستر به نمایش در بیاورند. از طرفی در این مدل تبلیغاتی می‌توان بانک اطلاعاتی مشتریان و کسانی که در جستجوی شرکت هدف هستند را ذخیره نمود، از تغییرات مخاطبان را آگاه کرد و به مرور زمان اعتماد و نظرشان را جلب نمایند. مخاطبان امروزی دوران طلایی تبلیغات آن‌لاین جوانانی‌اند که دنبال هیجان هستند و قانع کردنشان برای خرید سخت و سخت‌تر می‌شود، بنابراین باید دنبال بالا بردن کیفیت تبلیغاتی و جذب مخاطب بود.

بنا بر این، پیش از شروع بازاریابی آنلاین باید زیرساخت و درون سازمان باید محکم و اساسی چیده شده باشد و به همان اندازه که بازاریابی آنلاین به سرعت پاسخ‌گوی نیازهای تبلیغاتی است ضعف‌ها نیز به سرعت دیده می‌شوند و می‌تواند به حذف محصول از چرخه تولید منجر شود. بنا بر این، باید مشکلات و ضعف‌ها مورد توجه قرار گیرند تا بتوان نیاز مشتریان را پاسخ داد.

اعتضادی

به‌علاوه، آمار دقیقی از مخاطبان رادیو و تلویزیون در دسترس نیست اما تخمین زده می‌شود که در مقایسه، نوجوانان و جوانان به نبست دیگر گروه‌های سنی، مخاطب بیشتر ویدیوها در نرم‌افزارهای موبایلی باشند. بر همین اساس، چون این سرویس مبتنی بر اینترنت است و هر روز کاربران بیشتری با موبایل فیلم و سریال می‌بینند، به مراتب با تکنولوژی و تعامل با تبلیغات آن‌لاین آشنایی دارند و همین زمینه تفاوت اصلی کاربران را ایجاد می‌کند.

برخلاف رسانه‌های سنتی ابزارهایی وجود دارد که تبلیغ دهنده‌ها و برندها می‌توانند در رابطه با تبلیغات خود تحلیل‌های مستند انجام دهند که جزو برتری‌های تبلیغات آنلاین محسوب می‌شوند؛ مانند تعداد دفعات دیده شدن، میزان دیده شدن ویدیو، آمار رد کردن تبلیغ توسط کاربر و شاخص‌های دیگر که هر کدام به فراخور می‌توانند بینش جدیدی از کیفیت تبلیغات و بازار را در دسترس تبلیغ دهندگان قرار ‌دهند.

مدل تبلیغاتی آنلاین نیز در ایران سال‌هاست شکل گرفته و برندها از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از تبلیغات بخش ویدیویی از مدل AVOD پیروی می‌کنند و با رایگان کردن بیشتر محتوای خود این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند که محتوای پریمیوم و به روز را که شامل فیلم، سریال و انیمیشن پر مخاطب است با دیدن تبلیغ مشاهده کند. این مدل از تبلیغات در خارج ایران روی پلت‌فورم‌هایی نظیر هولو Hulu دیده می‌شود که برندهای بزرگ برای ایجاد آگاهی بیشتر در آن به طور گسترده و هدفمند تبلیغ می‌کنند.

برتری سرویس تبلیغات ویدیویی آنلاین نسبت به تلویزیون در 3 نکته خلاصه می‌شود:

نخست این که در تبلیغات آنلاین امکان ایجاد هدفمندی‌های متفاوت برای بهبود بازخورد کمپین وجود دارد. این روش در حال گسترش و پیاده سازی است و بر اساس شناختِ برندها از مخاطب هدف، می‌توانند برای دریافت بازخورد بهتر، تبلیغ را روی گونه‌های سینمایی مناسب پخش کنند.

دوم، در تبلیغات آنلاین امکان اندازه گیری بازخورد تبلیغات و ارائه آمارهای دقیق وجود دارد و به راحتی می توان بازخوردها را روی رسانه‌های مختلف مقایسه کرد. هم‌چنین بستر تبلیغات آنلاین می‌تواند بر اساس خواسته تبلیغ‌دهندگان توسعه پیدا کند و مطابق سفارش کاربری‌های تازه‌ای به فضای تبلیغات آن‌لاین اضافه می‌شود.

شرکت‌ها با اعتماد به کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند هدفمندتر؛ با‌صرفه‌تر و اثربخش‌تر بر کاربران اثر بگذارند و نیز از گزارش کارکردی مطابق سفارش تبلیغاتی خود  برخوردار شوند.

برتری‌هایی دیگری مانند؛ شاخص‌های اندازه‌گیری، هزینه کمتر در قیاس با انواع تبلیغات تلویزیونی و بیل‌بوردهای، مخاطبان منتخب، شخصی‌سازی و پایدارسازی مشتریان وفادار از جمله دلایلی است که که شرکت‌ها را به استفاده بیش از پیش تبلیغات آنلاین ترغیب می‌کند.

منبع: تابنـاک

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید