اخبار

برندسازی با تدبیر "جایگاه یابی موثر "

عضوانجمن علمی استاندارد ایران کم توجهی برندهای ایرانی به "جایگاه یابی موثر برندها" و عدم بهره مندی از استانداردهای این حوزه را عامل سلب شدن توان رقابتی از آنها دانست و گفت: این مساله به گسترش برندهای غیر ایرانی در کشور کمک می کند، به گونه ای که هر روزه شاهد رشد و نمو برندهای خارجی و تمایل مصرف کنندگان به استفاده از آنها هستیم.

میثم توکلی تحقق راهبرد بقای بلندمدت برندهای ملی در دنیای رقابت فشرده و پرهیاهوی تجارت را مشروط به قرار گرفتن "جایگاه‌یابیِ برند" در اولویت استانداردی هسته فعالیت‌ شرکت‌ها دانست و درباره جایگاه‌یابی موثر و نیاز کالاهای ایرانی به آن، افزود: : فرآیند جایگاه‌یابی یکی از مفاهیم بنیادین و مدرن مدیریت برند و به معنی خلق جایگاهی شفاف از برند در ذهن مخاطبان هدف است. به عبارت ساده‌تر مخاطبان هدف، برند را در چه جایگاهی از ذهن‌شان تثبیت کرده اند؛ جایگاه امنیت، لوکس بودن، ارزان بودن قیمت یا دیگر جایگاه‌ها.

دیدگاه های توکلی را به عنوان کارشناس استاندارد می خوانید:

امروزه با توجه به بزرگراه‌های ذهن و هیاهوی دنیای تبلیغات، ذهن انسان دچار راهبندان شده است و برندهایی موفق هستند که بتوانند برای تسخیر ذهن مخاطب تلاش کنند. یکی از راه‌کارهای نفوذ برندها در ذهن مخاطبان پیدا کردن جایگاه خالی در بازار  و سپس ورود به عنوان " اولین"  در آن صنعت است، چراکه همواره اولین بودن نقش بسزایی در خلق جایگاه ذهنی موثر در مخاطبان ایجاد می‌کند. از طرف دیگر جایگاه‌یابی زمانی موثر عمل خواهد کرد که متمرکز بوده و روی چند مولفه تاکید نکند.

موفقیت نبودن برنامه‌های بازاریابی یکپارچه برند با وجود تبلیغات گسترده باز می‌گردد به این که برندآگاهی بدون ایجاد جایگاه موثر تنها به افزایش و توسعه بازار در کوتاه مدت کمک می‌کند و در بلند مدت نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت، بنابراین برندهای ملی باید برندینگ را همراه با جایگاه‌یابی را به عنوان برنامه‌ای با رویکرد بلند مدت در نظر بگیرند و از آن مراقبت کنند. برای نمونه، روزگاری نام‌های تجاری آشنای زیادی در کشور فعال بوده‌اند ولی بعد از تعطیلی آن‌ها در حال نام و نشانی نمانده است. اما اگر برندینگ و جایگاه یابی به طور موثر واقع و خلق شود حتی پس از نابودی برندها، هم‌چنان شاهد حضور و  جایگاه آن‌ها در ذهن مخاطبان هستیم.

نبود برنامه های بازاریابی منسجم و عدم یکپارچگی واحدهای داخلی شرکت‌ها در تدوین برنامه‌های بازاریایی در ایجاد وضعیت کنونی موثر است تا جایی که گاه شاهد آن هستیم حتی مدیر فروش و مدیر تبلیغات برنامه جداگانه و اهداف مجزایی دارند و همین امر باعث شده تصویر برند از جایگاه واقعی خودش دچار چندگانگی شود و جایگاه واحدی به اذهان مخاطبان برند نرسد، چراکه جایگاه یابی اساس ارتباطات بازاریابی را تشکیل داده و کلیه فعالیت های بازاریابی نیز باید منعکس کننده جایگاه واحد برند باشد.

اهمیت برندسازی در راستای تقویت صادرات غیرنفتی و جلوگیری از خروج ارز ازمانی اهمیت پیدا می‌کند [که بدانیم به رغم تمایل خریداران به کالاهای خارجی] ایران یکی از تولید کنندگان کالاهای باکیفیت و مرغوب در دنیا است اما به دلیل ضعف و کم توجهی به هویت‌سازی و جایگاه‌یابی موثر برندهای ایرانی کماکان شاهد آن هستیم که برندهای خارجی در رقابت، گوی سبقت را از ما ربوده و باعث خروج ارز و از دست رفتن فرصت های شغلی بسیاری در داخل شده اند، اما با توجه به پتانسیل‌های موجود در کشور و با حمایت‌های دولت در این راستا می‌توان بیش از پیش به تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و رشد صادرات غیرنفتی در کشور کمک کرد.

با همه این‌ها، اگرچه هنوز شاهد آن هستیم که بیشتر به حاشیه‌های برندینگ توجه می‌شود تا به ماهیت و استانداردهای آن، اما  باید پذیرفت که برند تولید ثروت می‌کند و قسمت مهمی از دارایی‌های شرکت را شامل می‌شود. با توجه به فرصت‌های پیش رو برای تقویت اقتصاد داخلی، شایسته است با جایگاه‌یابی موثر و حمایت‌های دولت، نرخ ورود برندهای خارجی به کشور را کاهش دهیم و فرصت‌های شغلی از دست رفته را دوباره بازگردانیم.

منبع: ایسـنا

۲ شهریور ۱۳۹۹

نظرات بینندگان

آریا
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ Iran
0
0
3

بادرود فراوان مطلب بسیار مفیدی بود استفاده کردیم

روزبه راد
۱۳۹۹/۰۶/۰۵ Iran
0
0
3

تشکر از مهندس توکلی جایگاه یابی از اصلی ترین اصول برندینگ است و امیدوارم با تقویت این فرهنگ ، به سمت برندینگ صحیح تر گام برداریم .


نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید