اخبار

الزامات رسانه‌ای در صنعت هسته‌ای

کتاب "الزامات رسانه‌ای در صنعت هسته‌ای" با موضوع ارتباطات، رسانه و صنعت هسته‌ای و برای اولین بار با این رویکرد توسط نشر سیمرغ آسمان آذرگان در ۱۱۲ صفحه منتشر شد.
الزامات رسانه‌ای در صنعت هسته‌ای

مقدمه کتاب با پرداختن به ضرورت های رسیدن به این دانش آورده است که: با ورود دانش‌ها و صنایع جدید در هر جامعه‌، نیاز به دانستن و کسب اطلاعات هر چه بیشتر از آن دانش و یا صنعت در وجود افراد آن جامعه نمود پیدا می‌کند. اگر این عطش کسب اطلاع از آن موضوع با شیوه و راهکار ارتباطی مناسب رفع نشود، افراد نسبت به آن حوزه، موضع مخالف و یا بی تفاوتی اتخاذ می‌کنند که خود موجب تضعیف و کند شدن روند پیشرفت آن می شود.

دانش و صنعت هسته‌ای با توجه به ملاحظات خاص آن و حساسیت‌های موجود، با وجود سوابق منفی و عملکرد برخی از کشورها در استفاده از فناوریی هسته‌ای و نگرانی عمومی از احتمال وقوع حوادث مشابه، هم‌‌چنین پسماندهای رادیواکتیو حاصل از صنایع هسته‌ای به عنوان منبع انتشار تشعشعات هسته‌ای، باعث ظهور و فعال‌شدن گروه‌های اجتماعی و نهادهای مدنی مخالف ‌به کارگیری و گسترش این‌ فناوری در سطح دنیا شده و این مهم لزوم اطلاع رسانی صحیح و حرفه‌ای از موضوع را دو چندان کرده است.

بر هیمن اساس، اطلاع رسانی در مورد دانش و صنعت هسته‌ای کاملا خاص است و ملاحظات خود را می طلبد. اطلاع رسانی در این زمینه دارای ابعاد گوناگونی است. طیفی از اطلاعات مختلف با لایه‌ها متعدد.

هم‌چنین دارای مخاطبانی در 3 سطح کلی شامل: 

ا- سطح داخلی (عموم مردم کشور)

2- سطح بین‌المللی

3- سطح‌ کارکنان صنعت هسته‌ای

این کتاب در 5 فصل به رشته تحریر درآمده است. در فصل اول به موضوع کلیات و ضرورت اطلاع‌رسانی در زمینه انرژی هسته‌ای پرداخته شده است. در فصل دوم مباحث مربوط به اطلاعات، نظام اطلاع‌رسانی، موانع برپایی نظام‌های اطلاع رسانی در کشورهای در حال توسعه بررسی شده است. در فصل سوم مباحث مربوط به ارتباطات، ارتباط جمعی، رسانه، نظریه‌های هنجاری پیرامون رسانه‌ها، بحران و تبلیغات آورده شده است. در فصل 4 چگونگی اطلاع‌رسانی در مورد موضوعات هسته‌ای و تجارب بین‌المللی در خصوص ارتباطات اجتماعی همگام با توسعه نیروگاه‌های اتمی ارائه می‌شود و در فصل پنجم ساختار سازمان انرژی اتمی در زمینه اطلاع‌رسانی بیان شده است.

این کتاب برای اولین بار در ایران منتشر می‌شود و  فعالان و علاقمندان رسانه و ارتباطات و نیز فعالان حوزه فناوری هسته‌ای از آن استقبال خواهند کرد.

محمد محمدی برمی، مولف کتاب دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی است و مشوق اصلی خود را در تالیف این اثر، مرحوم دکتر محمد احمدیان، معاون سابق سازمان انرژی اتمی ایران معرفی کرده و آن را به روح آسمانی ایشان تقدیم نموده است.

منبع: ایسنا

۷ مهر ۱۳۹۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید