اخبار

یوتیوب فروشگاه می‌شود

هر اسباب بازی، دستگاه و کالایی که کاربران در یوتیوب مشاهده می‌کنند، به زودی در این سایت ویدیویی به فروش خواهد رسید.

بزرگترین سایت ویدیویی جهان اخیرا از سازندگان ویدیو درخواست کرد نرم‌افزار یوتیوب را برای برچسب‌گذاری و ردگیری محصولات استفاده شده در کلیپ‌های‌شان، استفاده کنند. این دیتا به ابزارهای آنالیتیک و خرید گوگل مرتبط خواهند شد.

منابع آگاه به بلومبرگ گفتند: هدف گوگل تبدیل مجموعه وسیع از ویدیوهای یوتیوب به یک کاتالوگ بزرگ از کالاهاست که بینندگان می‌توانند با یک کلیک، آن‌ها را مستقیما از یوتیوب خریداری کنند. این شرکت برای فروش کالاها از طریق یوتیوب در حال تست یکپارچگی با شاپی‌فای است.

سخنگوی یوتیوب تایید کرد که این شرکت در حال آزمایش این قابلیت‌ها با شمار محدودی از کانال‌های ویدیویی بوده است و خالقان ویدیو روی محصولاتی که نمایش داده می شوند، کنترل خواهند داشت. این اقدام می‌تواند یوتیوب را از یک غول تبلیغاتی به رقیب جدیدی برای تجارت الکترونیک شرکت‌هایی مانند آمازون و علی بابا تبدیل کند.

اندی ال وود، رییس استارتاپ تجارت الکترونیک بَسکِت گفت: یوتیوب یکی از دارایی‌هایی است که از آن حداقل استفاده شده است و اگر گوگل تصمیم بگیرد که در آن سرمایه‌گذاری کند، فرصت بسیار عظیمی خواهد بود. معلوم نیست یوتیوب چگونه از محل فروش این کالا درآمد خواهد داشت. با این حال این سرویس پیشنهاد اشتراک به سازندگان ویدیو را آغاز کرده و یک سهم ۳۰ درصدی از فروش برای خود برمی دارد.

گوگل به دفعات تجارت آنلاین را امتحان کرده اما موفقیت محدودی داشته است. این شرکت عمدتا ترجیح می دهد به فروش تبلیغاتی بپردازد که کاربران را به سایر فروشگاه‌های آنلاین هدایت می‌کنند. با این حال شیوع پاندمی کووید ۱۹، بودجه تبلیغات در بخش‌های سفر و خرده‌فروشی سنتی که مشتریان بزرگ گوگل در بخش تبلیغات هستند را کاهش داده است. در مقابل، تجارت الکترونیک با ماندن مردم در خانه و سفارش آنلاین کالاهای مورد نیازشان رونق پیدا کرده است. این  باعث شده گوگل در حاشیه بماند و شاهد فعالیت شرکت‌های دیگر مانند فیس‌بوک باشد که در حال تبدیل اینستاگرام به یک فروشگاه آنلاین است. فروش آمازون هم افزایش یافته در حالی که گوگل در 3 ماهه دوم امسال با نخستین کاهش درآمد روبرو شد.

ماه‌هاست که مدیران گوگل تاکید می کنند که یوتیوب برای استراتژی تجارت الکترونیکی آنها محوری است و اخیرا هم سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل اظهار کرده بود که ویدیوهای یوتیوب می توانند به یک فرصت خرید تبدیل شوند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این شرکت واحدهای پرداخت و تجارت الکترونیکی خود را نیز به‌سازی کرده و در ژوییه اعلام کرد قصد دارد بازرگانان را به سایت گوگل شاپینگ جذب کند که شامل ادغام با شاپی‌فای است.

منبع: ایسنـا

۱۹ مهر ۱۳۹۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید