اخبار

سلبریتی‌های مرده، ابزار جدید تبلیغاتی

در دهه 1980 میلادی، یک برند فعال در صنعت نوشیدنی کمپینی تبلیغاتی از نوع تلویزیونی را راه اندازی کرد که در آن کمدین اهل ولز، گریف ریس جونز، در قالب تصاویری سیاه و سفید از فیلم‌های کلاسیک، به هنرنمایی می‌پرداخت. نکته جالب این کمپین تبلیغاتی همبازی شدن با ستاره‌های قدیمی مثل همفری بوگارت و جان وین بود. نرم افزار گرافیکی GGT برای مدتی طولانی موفق بود و جوایز زیادی را نیز به همراه داشت. در حقیقت ترکیب خلاقیت با شوخ طبعی جذابیت آفرید.
سلبریتی‌های مرده، ابزار جدید تبلیغاتی


احیای شمایل افراد مشهور چیز جدیدی نیست و از مدت‌ها قبل به جزئی لاینفک از فرهنگ عامه تبدیل شده است. به تازگی با رونق این پدیده نامی نیز برای آن انتخاب شده و به این نوع سلبریتی‌ها، سلبریتی‌های مرده یا «deadebrities» می‌گویند. در صنعت تبلیغات، امروزه می‌توان به موارد متعددی اشاره نمود که از مرلین مونرو، جیمز دین، الویس پریسلی و امثال این‌ها برای تبلیغات همه چیز از شلوار جین گرفته تا خودرو و پیتزا استفاده شده است.
40 سال پس از طراحی و تولید اولین آگهی تبلیغاتی تلویزیونی با حضور همفری بوگارت، پیشرفت سریع فناوری به تبلیغ کنندگان و برند‌ها این فرصت را می‌دهد تا به کمک جلوه‌های ویژه بصری، تصاویر انیمیشنی و هوش مصنوعی به نوعی تعاملات با عنوان «فراتر از قبر» دست یابند. در ادامه کار با نرم افزار‌های گرافیکی خاص امکان خلق یک ماکت کامل از ستاره ای مرده در آگهی‌های تبلیغاتی جدید را ایجاد می‌کند.
البته از اواسط دهه نود میلادی تاکنون در فرایند ساخت آگهی‌های تبلیغاتی نماد‌هایی مانند استیو مک کوئین و بروس لی مورد استفاده قرار گرفته شده که از جمله آگهی‌های تبلیغاتی به این سبک می‌توان به آگهی‌های تبلیغاتی فورد، پوما و فولکس واگن اشاره کرد. نکته مهم این است که آن‌ها با وجود جذابیت فراوان خود، زمانبر و پر هزینه بودند.
با این حال، اکنون دیگر به لطف فناوری‌های جدید متداول در استودیو‌های انیمیشن سازی چهره مثل «DI4D»، چهره‌های طراحی شده با استفاده از نرم افزار CG واقعی تر به نظر می‌رسند و از همه مهم تر این که هزینه‌ها نیز کاهش یافته است. استقبال روزافزون از هوش مصنوعی در جریان‌های کاری خلاق، باعث شده تا فعالان این عرصه به نتایج واقع بینانه تر و متقاعد کننده تری نسبت به هر زمان دیگر دست یابند.
اخیرا در قالب یک آگهی تبلیغاتی شاهد یک نمونه کاراکتر انسانی دیجیتالی از دانشمند معروف، آلبرت انیشتین، بودیم که به مناسبت فرا رسیدن صدمین سالگرد کسب جایزه نوبل فیزیک توسط او ساخته شد. طراحان و مجریان پروژه امیدوارند که با ایجاد امکان دسترسی آسان تر به اطلاعات درباره وی و به طور کلی دنیای علم و از طریق کسب تجربه گفتگوی رو در رو با انیشتن، علاقه به یادگیری در میان نسل جدید افزایش یابد.
یکی از جذابیت‌های تبلیغاتی احیای سلبریتی‌های مرده تحریک حس نوستالژی برای رشد آمار فروش است. در سال 2016 شکلات گلکسی از جلوه‌های ویژه بصری برای نشان دادن «آدری هپبورن» در آگهی تبلیغاتی خود با عنوان «راننده» استفاده کرد. بیننده جذب زیبایی و نگاه‌های او شده و در کنار آن موسیقی متن آگهی تبلیغاتی با صدای این بازیگر معروف، قدرت آن را دارد تا مخاطب را متقاعد سازد که هپیورن زنده شده است.
برخی منتقدان از لحاظ اخلاقی این کار را مورد نکوهش قرار داده و معتقدند که نمی‌توان این افراد را به زندگی برگرداند. فقط باید رهایشان کرد تا میراثشان به همان شکل قبلی در ذهن‌ها باقی بماند.
چالش مهم پیش روی برند‌ها در این مسیر همیشه وجود مرز باریکی میان لطافت طبع یا همان خوش سلیقگی و بد سلیقگی است. طرفداران به همان راحتی که می‌توانند مسحور شوند، وحشت زده خواهند شد و بدون شک انجام این کار به شکلی صحیح و مناسب به مثابه کیمیاست. کیمیاگری و احیای مردگان موضوع جالبی است، به ویژه در شرایط فعلی که به یمن فناوری مدرن می‌توان به نتایجی چشمگیر تر، سریع تر و البته ارزان تر دست یافت اما به عنوان یک صاحب برند باید ابتدا از بابت شایستگی ایده مطرح شده اطمینان یافت و سپس به احیای افراد مشهور روی آورد. فقط به این دلیل که توان انجام این کار را دارید، نباید دست به آن زد و باید به خوبی جوانب آن را بررسی کنید.

منبـع: ام بی ای نیـوز

۵ تیر ۱۴۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید