اخبار

برنامه تحول وزارت فرهنگ، برای پیشرانی در فضای مجازی آماده است

مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در دولت دوازدهم، برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشرانی در فضای مجازی را آماده کرد، این برنامه می تواند در دولت سیزدهم همچنان باقدرت اجرا شود و لازم است که این اتفاق با همفکری و هم افزایی نخبگان فعال در فضای مجازی پیگیری شود.

محمدصادق افراسیابی گفت: شبکه‌سازی فعالان سواد رسانه‌ای کشور از سال ۱۳۹۵ در دستور کار مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی قرار گرفت و تاکنون نزدیک به ۱۰۰۰ نفر از فعالان سواد رسانه‌ای کشور در حوزه‌های آموزش، پژوهش و تولید محتوا شناسایی‌شده‌اند.

وی افزود: برنامه‌های متنوعی برای هر یک از این گروه‌ها طراحی‌شده است به‌عنوان نمونه می‌توان به برگزاری سه همایش ملی سواد رسانه‌ای، برگزاری دو نشست فعالان سواد رسانه‌ای کشور و اختصاص بخشی از جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال به تولیدات سواد رسانه‌ای اشاره کرد، تاکنون حدود ۱۰۰۰ اثر از طریق سامانه پلتزار در دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال شرکت کرده‌اند که از این میان حدود ۲۵ درصد آثار یعنی ۲۵۰ اثر در حوزه سواد رسانه‌ای هستند.

معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: معاونت امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برای پیشبرد برنامه‌ها و اقدامات خود در حوزه سواد رسانه‌ای و تولید و نشر محتوای موردنیاز جامعه در فضای مجازی دو سیاست اصلی را در پیش‌گرفته است، نخست آنکه نخبگان هر حوزه را شناسایی و تلاش کرده است به‌جای اکتفا به توان داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ظرفیت نخبگان و فعالان آزمون پس داده در حوزه‌های سواد رسانه‌ای، تولید و نشر محتوا و جریان شناسی و صیانت فرهنگی استفاده کند.

وی یادآور شد: سیاست دوم این معاونت تعریف همکاری‌ها و تعاملات راهبردی مشترک با سایر سازمان‌های فعال در فضای مجازی بوده است که می‌توان به تشکیل گروه‌های کاری مشترک با سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج رسانهٔ کشور و برخی سازمان‌های دیگر اشاره کرد.

افراسیابی اظهار کرد: مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در دولت دوازدهم، برنامه تحول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشرانی در فضای مجازی را آماده کرد، این برنامه می‌تواند در دولت سیزدهم همچنان باقدرت اجرا شود و لازم است که این اتفاق با همفکری و هم‌افزایی نخبگان فعال در فضای مجازی پیگیری شود.

وی افزود: تغییر الگوی برگزاری جشنواره‌ها و پویش‌های محتوایی در دولت دوازدهم یکی از اتفاقات لازم و جسورانه بود، اکنون شاهد هستیم که دریکی از پویش‌های تولید محتوای مردمی که سال گذشته با حمایت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی برگزار شد ۲۰ هزار اثر مردمی با موضوع امام رضا تولید شد، برای تولیدکنندگان حرفه‌ای نیز جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.

معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی خاطرنشان کرد: علاوه بر استفاده از دو مدل پویش تولید محتوای مردمی در فضای مجازی و برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال دو شیوهٔ دیگر هم برای استفاده از ظرفیت‌های فعالان تولید و نشر محتوای حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای به کار گرفته شد، یک مدل اعلام فراخوان تولید و نشر محتوا در موضوعات خاص نظیر مشارکت افزایی در انتخابات ۱۴۰۰، عبادت و دعا و راز و نیاز در ماه مبارک رمضان، ارتقا سبک زندگی خانوادگی و ارائه راهکار برای رونق کسب‌وکارها در دوران کرونا، معرفی شهدای علم و فناوری و جریان مقاومت اسلامی و توجه به سبک زندگی ایشان بود.

وی افزود: مدل دیگر برای دامن زدن به تولید و نشر محتوا در فضای مجازی برگزاری ماراتون‌های تولید محتوا بود که قبل از کرونا در نمایشگاه‌های ملی رسانه‌های دیجیتال انجام می‌شد و امسال به‌عنوان یک رویداد مستقل در برنامه مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی دیده‌شده و قرار است ۱۰ رویداد ماراتون تولید محتوا با موضوعات موردتوجه جامعه برگزار شود.

منبـع: ایسـنا

۱۹ تیر ۱۴۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید