با توجه به شرح وظایف فعالیت‌های دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی و لزوم نظارت‌های فرادستگاهی با استفاده از ظرفیت‌های عمومی، دریافت گزارش‌های نظارتی از تخلفات عملکردی فعالان تبلیغاتی و اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه‌های تبلیغات محیطی شهری (بیل‌بوردها، عرشه پل‌ها، استرابوردها، اتوبوس‌های شهری)، چاپی (رسانه‌های چاپی و آگهی‌نامه‌ها) و فضای مجازی (وب‌سایت‌ها و پیام‌رسان‌ها) از راه‌های زیر امکان‌پذیر است:

 

ثبت و پیگیری الکترونیک:  بـرگه  

ثبت و پیگیری رایانامه:      info@ad.gov.ir

ثبت و پیگیری تلفنی:              88007994-021

ثبت و پیگیری پیامکی: 500020201

 

بدیهی است آن دسته از گزارش‌های نظارتی و تخلفات تبلیغاتی پیگیری و پاسخ داده خواهد شد که همراه با مستندات قابل بررسی بر اساس قوانین و مقررات مربوط ارائه شوند:

ماده 12 آیین‌نامه تأسیس‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ کار و فعالیت‌ کانون‌های‌ آگهی‌ و تبلیغاتی

سازمان‌های‌ تبلیغاتی‌ و مؤسسات‌ انتشاردهنده‌ آگهی‌ در تنظیم‌ آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ خود مکلف‌ به‌ رعایت‌ نکات‌ زیر می‌باشند:

 الف‌ -  آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ باید با موازین‌ شرعی‌ و قانونی‌ کشور منطبق‌ باشند.

 ب‌ -  استفاده‌ از تصاویر و عناوین‌ مقامات‌ عالی‌رتبه‌ مملکتی‌ و تمثال‌ پیشوایان‌ مذهبی‌ و شخصیت‌های‌ تاریخی‌ و فرهنگی‌ کشور در آگهی‌هایی‌ که‌ هدف‌ آنها ارایه‌ کالاهای‌ مصرفی‌ و خدمات‌ مشابه‌ می‌باشد ممنوع‌ است‌.

 پ‌ -  آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ نباید خدمات‌ یا کالاهای‌ دیگران‌ را بی‌‌ارزش‌ یا فاقد اعتبار جلوه‌ دهد.

 ت‌ -  در آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ ادعاهای‌ غیر قابل‌ اثبات‌ و مطالب‌ گمراه‌کننده‌ نباید گنجانده‌ شود.

 ث‌ -  آگهی‌ تبلیغاتی‌ نباید محتوی‌ گفتار یا تصاویری‌ باشد که‌ برای‌ اخلاق و معتقدات‌ مذهبی‌ و عفت‌ عمومی‌ توهین‌آمیز باشد.

 ج‌ -  در آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ نمی‌توان‌ از قول‌ منابع‌ علمی‌ ادعاهایی‌ به‌ عمل‌ آورد که‌ از طرف‌ منابع‌ موثق‌ علمی‌ تأیید نشده‌ باشد.

 ح‌ -  تحقیر و استهزاء دیگران‌ تلویحاً و یا تصریحاً در آگهی‌های‌ تبلیغاتی‌ ممنوع‌ است‌.

 خ‌ -  تبلیغاتی‌ که‌ مروج‌ فساد یا مخالف‌ ادیان‌ رسمی‌ و برخلاف‌ عفت‌ عمومی‌ باشد، ممنوع‌ است‌.

بخشی از دستورالعمل نحوه استفاده از تصویر هنرمندان و ورزشکاران در تبلیغات

1- استفاده از اشخاص مذکور فقط برای کالا و خدمات داخلی مجاز است.

3- افراد مورد استفاده باید دارای حسن شهرت باشند.

4- در تبلیغ کالاهای ویژه آقایان فقط از آقایان و در کالاهای ویژه خانم‌ها فقط از خانم‌ها استفاده شود.

5- استفاده از چهره‌های ورزشی و هنری برای کالاهای مخصوص کودکان ممنوع است.

6- استفاده از کودکان و نوجوانان مشهور (زیر 18 سال) در تبلیغات ممنوع است.

7- پوشش این چهره‌ها نباید خارج از عرف و اصول فرهنگی اسلامی و ایرانی باشد و رعایت قوانین و مقررات مختص پوشش و آرایش ضروری است.

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

ماده 7- تبلیغات خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده از جمله از طریق وسایل ارتباط‌جمعی‌، رسانه‌های گروهی و برگه‌های تبلیغاتی شود، ممنوع می‌باشد.

 

قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به سلامت در رسانه‌های جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی

ماده۱ـ ارائه هرگونه اطلاعات نادرست و تبلیغ خلاف واقع که به‌نوعی موجب گمراهی و فریب مخاطب شود به هر طریق از جمله رسانه‌های داخلی، خارجی و فضای مجازی [ممنوع است].